آزمایش حلقه جی (J Ring Test) برای بتن خودتراکم (SCC) + ویدئو

آزمایش حلقه جی (استاندارد ملی به شماره : ۱۱۲۷۰ (ASTM-C1611) و BS-EN12350-12) برای ارزیابی قابلیت بتن خودتراکم در عبور از فضاهای محدود و باریک بین آرماتورها و دیگر فضاها بدون جداشدگی یا انسداد بتن می‌باشد.

آزمایش حلقه جی ؟ و اما بتن خودتراکم چیست؟

ناب‌سیویل؛ بتن خودتراکم یا خودمتراکم (SCC) نوعی بتن با روانی زیاد (۸۵۰ – ۵۵۰ میلی‌متر) است که پس از ریخته شدن تحت وزن خود جاری می‌گردد. توانایی پر کردن قالب، عبور از فضاهای تنگ و پایداری و عدم جداشدگی سنگدانه‌ها از ویژگی‌های SCC است.

طبق تعریف انجمن بتن ایالات متحده بتن خودمتراکم «بتنی با کارایی زیاد و عدم جداشدگی است که می‌تواند در محل مورد نظر ریخته شده، فضای قالب را پر کند و اطراف آرماتورها را بدون نیاز به تراکم مکانیکی فرا بگیرد». (منبع : ACI 237R-07 Self-Consolidating Concrete)

به‌طور کلی بتن خودمتراکم با مصالح بتن معمولی ساخته می‌شود و در برخی موارد برای ساخت آن علاوه بر مقادیر نسبتاً زیاد فوق روان‌کننده، از افزودنی لزجت دهنده نیز استفاده می‌شود.

وسایل مورد نیاز برای انجام آزمایش حلقه جی (J Ring Test)

حلقه جی (J Ring)، سینی، خط‌کش، کرنومتر، تراز، سطل، سرتاس، مخروط اسلامپ

آزمایش حلقه جی

روش انجام آزمایش حلقه جی

ابتدا سینی را روی زمین تراز می‌کنیم. سپس سینی و مخروط اسلامپ را به خوبی تمیز نموده و ابتدا حلقه جی را روی سینی قرار داده و سپس مخروط اسلامپ را در دایره مرکزی مشخص شده روی سینی قرار دهید. مخروط اسلامپ را بدون لرزش یا تراکم مکانیکی و با یک حرکت پیوسته از بتن خودتراکم پر کنید. بتن اضافی روی مخروط اسلامپ را بردارید و سینی را از بتن تمیز نمایید. مخروط اسلامپ را طی یک تا سه ثانیه به صورت عمودی با یک حرکت پیوسته بلند کنید. هنگامی که مخروط را بلند کردید زمان آغاز را با کرنومتر ثبت کنید. سپس زمان رسیدن بتن به جریان اسلامپ ۵۰۰ میلیمتر (دایره بزرگتری که روی سینی نشان داده شده است) را با کرنومتر ثبت کنید. ارتفاع نمونه را در مرکز حلقه جی اندازه‌گیری کنید (Δh0). همچنین چهار نقطه خارجی را که روبروی هم هستند، اندازه‌گیری کنید (Δh4، Δh3، Δh2، Δh1). قابلیت عبور حلقه جی (PJ) از طریق رابطه زیر محاسبه می‌گردد.

آزمایش حلقه جی

قطر بزرگتر جریان اسلامپ (d1) و همچنین قطر عمود بر آن (d2) را اندازه‌گیری کنید. جریان در حلقه جی (SFJ) میانگین قطر اندازه‌گیری شده‌ی d1 و d2 است که با دقت ۱۰ میلیمتر با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود :

آزمایش حلقه جی

موارد مورد نظر در گزارش آزمایش حلقه جی

گزارش آزمایش حلقه جی باید شامل موارد زیر باشد :

۱- کد شناسه آزمایش ۲- محل انجام آزمایش ۳- تاریخ و زمان انجام آزمایش ۴- نوع حلقه جی مورد استفاده (۱۲ یا ۱۶ میلگرد) ۵- قابلیت عبور (PJ) که به وسیله انسداد با دقت ۱ میلیمتر انجام گرفته است. ۶- قطر بازشدگی بتن با دقت ۱۰ میلیمتر ۷- زمان رسیدن بتن به قطر ۵۰۰ میلیمتر T50J با دقت ۰/۵ ثانیه ۸- هرگونه جداشدگی سنگدانه در بتن ۹- هرگونه تفاوت در نحوه انجام آزمایش نسبت به حالت استاندارد.

همچنین این گزارش می‌تواند شامل موارد زیر نیز باشد :

۱- مدت زمان گذشته پس از ساخت بتن در هنگام انجام آزمایش ۲- دمای بتن در هنگام انجام آزمایش

آزمایش حلقه جی

آزمایش حلقه جی

آزمایش حلقه جی

تفسیر نتایج آزمایش حلقه جی

حداکثر اختلاف ارتفاع مجاز در قبل و بعد آرماتورها ۱۰ میلیمتر در نظر گرفته می‌شود. هرچقدر این اختلاف بیشتر باشد بدین معناست که توانایی عبور بتن کمتر است و اگر مقادیر این اختلاف بیشتر از ۱۰ میلیمتر باشد، احتمال بروز پدیده انسداد افزایش می‌یابد.

با توجه به تجربیات به دست آمده از آزمایش‌های انجام گرفته در بتن‌های با لزجت کم و زیاد مواردی وجود دارند که میزان اختلاف ارتفاع آنها بیش از ۱۰ میلیمتر بوده است. بنابراین به نطر می‌رسد که نتایج به دست آمده از این آزمایش تابعی از لزجت خمیری بتن تازه نمی‌باشد.

از سوی دیگر با افزایش میزان جریان اسلامپ (کاهش تنش تسلیم) مقدار اختلاف اندازه‌گیری شده تا حدی کاهش می‌یابد. با این وجود در بتن‌های با میزان جریان اسلامپ یکسان میزان اختلاف ارتفاع اندازه‌گیری شده در محدوده صفر تا ۴۰ میلیمتر مشاهده شده است. بنابراین آزمایش حلقه جی به تنهایی برای تعیین مشخصات اساسی بتن تازه یعنی تنش تسلیم و لزجت خمیری قابل استفاده نمی‌باشد.

در مواردی که از برخی پودرها (مانند متاکائولن) در بتن استفاده می‌شود، لزجت بتن به شدت کاهش می‌یابد. در این حالت بتن با سرعت بسیار زیادی گسترده می‌شود و شکل بتن پخش شده به صورت گلبرگ در می‌آید (شکل ۲). همچنین می‌توان به صورت کیفی همانند دستگاه جریان اسلامپ از روی آبی که در اطراف بتن جمع می‌شود، میزان آب انداختگی را تخمین زد.

آزمایش حلقه جی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »
یاسر باقرزاده

همیشه آرزو داشتم برای جمع‌آوری مطالب روز مهندسی عمران منبعی در اختیار همگان قرار دهم. آن آرزو اکنون ناب سیویل نام دارد!

  • twitter
  • instagram
  • telegram

۱ دیدگاه در حال حاضر

  1. پینگ بک: آزمایش جریان اسلامپ برای تعیین روانی بتن خودتراکم (SCC) - NabCivil

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های اخیر

جدیدترین تصاویر

پروژه‌ها و دانلودها

شبکه‌های اجتماعی